fbpx

Mitkä ihmeen retargeting mainokset ja miksi sinun tulisi käyttää niitä?

Jos sinulla on minkäänlaisia mainoksia Facebookissa tai Instagramissa, tulisi sinun ottaa kaikki hyöty retargeting mainoksista. Kaikessa lyhykäisyydessään ne ovat mainoksia, joiden avulla voit tuoda potenttiaaliset asiakkaat takaisin sinun nettisivuille tai verkkokauppaan, sen jälkeen kun ne ovat sieltä jostakin syystä lähteneet.

Kaikki kuitenkin lähtee siitä, että Facebook pikseli on asennettu oikein sivuillesi ja se on määritetty keräämään dataa oikeista ja halutuista toimenpiteistä. Siten varmistat sen, että saat oikeasti kaiken tarvitsemasi tiedon käyttöön. Näitä voivat olla esimerkiksi sivuilla käynti (PageView), sisällön katselu (ViewContent), ostoskoriin lisääminen (AddToCart) tai kassalle asti pääseminen (InitiateCheckout). 

1. Facebook pikseliä hyödyntäen

Kun muilla mainoksilla tai orgaanisesti tuot kävijöitä sivullesi, Facebook pikseli kerää dataa siitä, mitä kukin kävijä sivuillasi on tehnyt. Sen datan avulla voit kohdentaa mainontaa hyvinkin tarkasti eri toimintoja tehneille kävijöille. Ideaalisesti haluat näyttää esimerkiksi ostoskoriin lisänneelle ja vain sivuillasi käyneelle erilaisen mainoksen. Ovathan he kuitenkin aivan eri vaiheessa ns. ostosyklissä. 

Hyvä esimerkki retargeting mainoksesta; käyt lempi verkkokaupassasi shoppailemassa ja olevat lisännyt tuotteita ostoskoriin. Sinulle tulee kesken shoppailun tärkeä työpuhelu ja ostoprosessi jää kesken. Itseasiassa unohdat sen tai päätät jatkaa myöhemmin. Lähdet verkkokaupasta ja tuotteet jäävät kauppaan. Kaksi päivää myöhemmin selaat Facebook feediä ja sinne pompahtaa mainos lempi verkkokaupaltasi, mainostaen juuri samoja tuotteita, jotka sinulla olivat ostoskorissa. Kaiken päälle saat ehkä vielä pienen alennuskoodin, joka puskee sinut menemään takaisin ja maksamaan ostoksesi. 

Retargeting mahdollisuudet eivät lopu siihen – mahdollisuudet ovat loputtomat. Retargeting mainoksista voidaan rakentaa hyvinkin komplekseja kokonaisuuksia, jossa jokainen näkökulma on otettu huomioon. Alkuun pääsee hyvin yksinkertaisilla ratkaisuilla, joita voi myöhemmässä vaiheessa laajentaa jos sikseen. 

2. Kaikki irti sähköposti listasta

Facebook pikseli ja sen keräämä data ei ole ainoa tapa kohdentaa retarget mainoksia. Toinen tapa on ladata yrityksesi sähköpostilista Facebookkiin. Sen jälkeen voit luoda kohderyhmän näistä henkilöistä. (Facebook pystyy sähköpostien avulla yhdistämään ne Facebook käyttäjiin.) Tämän jälkeen voit kohdentaa mainontaa näille ihmisille. 

3. Käytöksen mukaan 

Nyt en tarkoita hyvää käytöstä, vaan esimerkiksi Facebook sivusta tykkäämistä tai videon katselua. Voit siis myös kohdentaa mainontaa niille ihmisille, jotka tykkäävät Facebook sivustasi. Tai kohdentamaan niille henkilöille, jotka ovat katsoneet 25% mainosvideostasi. Taisinkin jossain vaiheessa mainita, että mahdollisuudet ovat loputtomat.

All in all – älä jätä suuria määriä lisämyyntiä sivusuuhun ja ota käyttöön retarget mainokset. Jos et tee sosiaalisen median mainontaa ollenkaan, retarget mainoksilla on itseasiassa hyvä aloittaa. 

Niko Alhonen

Voisiko PILAR auttaa sinua Facebook -mainonnan kanssa ja kasvattamaan yrityksesi myyntiä? 

Olemme tehneet yhteistyötä monien verkkokauppa & info-tuote yritysten kanssa ja auttaneet niitä skaalaamaan myyntiä aggressiivisesti, mutta ennen kaikkea tuloksekkaasti. 

Yrityksesi voisi olla suhteessa samanlainen kuin nämä, ja voimme taata, että käyttämättä jäävää potentiaalia on paljon, joka odottaa ottamista mukaan peliin! 

Me Pilarilla autamme niin start-uppeja kuin jo vakiintuneitakin verkkokauppoja sekä info-tuote asiakkaita Suomessa sekä kansainvälisesti hallitsemaan sosiaalisen median mainonnan, ja sen avulla erottumaan kilpailijoistaan sekä luomaan kymmenillä ja sadoilla tuhansilla lisää myyntiä kuukausittain. 

Haluatko asiantuntijoidemme analysoivan teidän some-mainonnan nykytilanteen ja kertomaan tarkalleen, mitä tulisi tehdä, jotta se voisi olla entistä tuloksekkaampaa? 

=> Varaa aika ilmaiseen strategiaistuntoon