fbpx

Miljoonia euroja Facebook -mainontaan – yksi huomio yli muiden

Vuosien varrella on tullut oltua mukana monissa erilaisia projekteissa, jossa joko käytetään omaa tai sitten asiakkaan mainosbudjettia. Tässä blogissa käyn läpi muutamia asioita, joita on olen oppinut Facebook -mainonnasta vuosien varrella: miten se toimii, mitkä yleislinjat toimivat vuonna 2021 sekä havaintoja, joita suosittelen ottamaan huomioon.

Virheiden kautta oppii parhaiten tässä asiassa, alla niistä muutama.

Let’s go!

Älä tuomitse ensi silmäyksellä 👀

 

Tämä on hyvin yleinen virhe Facebook mainostajille.  Jos mainos tai koko mainoskampanja ei ole vielä tuottava muutaman tunnin sisällä, niin ne poistetaan heti. 

Lyhyesti: Anna algoritmille aikaa. Erityisesti pienemmillä mainosbudjeteilla, ei Facebookin algoritmillä ole mitään mahdollisuuksia löytää juuri teidän yrityksen ideaaliasiakkaita muutamassa tunnissa. Se vaatii hieman aikaa ja budjettia. 

Mikä on oikea määrä mainosbudjettia, jonka jälkeen tietää, että tämä mainos ei toimi? Mahdoton suoraan sanoa, mutta yksi hyvä nyrkkisääntö on, kun mainosjoukko on käyttänyt 1.5x BEP (Break Even Point) verran mainosbudjettia ja jos mainosjoukko on edelleen tappiollinen. HUOM. Pelkän suoran ROI:n katsominen ei välttämättä, eikä aina kerrokaan koko totuutta mainoksen potentiaalista tai toimivuudesta. Tästä lisää seuraavassa blogissa, mitä tunnuslukuja kannattaa tarkemmin katsoa ja analysoida.

Facebook on hyvin älykäs mitä mainoksiin ja sen algoritmeihin tulee. Se haluaa kerätä mahdollisimman paljon dataa, jotta se voi itse etsiä ihmisiä, jotka ovat kaikista todennäköisimmin ostamassa tai tekemässä mitä ikinä haluttua toimenpidettä.

Mitä tehdä jos mainoskampanja ei lähde hyvin käyntiin ja on tappiollinen? Jos tiedät, että itse mainoksessa on potentiaalia, tai se toimii hyvin esim. toisten kohderyhmien kanssa, kokeile luoda ns. retry -mainosjoukko (adset). Luo kopio koko mainosjoukosta, ja kokeile uudestaan. Joissakin tapauksissa tämä helppo kikka voi auttaa saamaan paremman startin mainosjoukolle, joka sisältää potentiaalisia mainoksia, mutta joiden alku ei ole ollut hyvä. 

Miksi tämä voisi toimia? Siksi että silloin Facebook “lohkoo” uuden kohderyhmän isommasta kohderyhmästä, joka voi sisältää enemmän potentiaalisia asiakkaita.

 

Mitä enemmän variaatioita, sitä parempi 

 

Toinen todella yleinen ongelma on, että mainontaa tehdään yhdellä tai kahdella kuvalla sekä yhtä monella tekstivariaatiolla. Joskus pienillä muutoksilla saadaan aikaan suuria parannuksia, tämä pätee täysin myös Facebook -mainontaan. Kokeile eri sanamuotoja, eri pituisia mainostekstejä, erilaisia kuvia tai videoita. 

Vaikka Facebook -mainonta olisi juuri nyt erittäin tuottollista niin ei pidä unohtaa sivussa jatkuvasti testata uusia kohderyhmiä, mainostekstejä ja kuvia. Tämän voit parhaiten toteuttaa luomalla tälle aivan oman, “hiekkalaatikko” kampanjan.

Mainosbudjetin noustessa jos variaatioita on liian vähän niin tämän huomaa ns. mainostiheydestä (frequency), joka tarkoittaa lukua 1-100+, mikä kertoo sen kuinka monta kertaa keskimäärin yksi ihminen (tietyssä kohderyhmässä) on nähnyt tämän mainoksen. Mitä korkeampi luku on, sitä enemmän tulisi miettiä uusien variaatioiden lisäämistä. 

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kun löytää toimivan kohderyhmän, niin tälle kohderyhmälle tulisi näyttää monia erilaisia mainoksia, ei vain sitä yhtä, joka toimii.

Näin vältytään siltä, että kohderyhmä poltetaan kyllästymispisteeseen vain yhdellä mainoksella.

 

Retarget = 💰

 

Retargeting mainoksista tulisi ottaa kaikki hyöty irti. Yksinkertaisuudessaan retargeting mainokset ovat siis sellaisia mainoksia, joiden avulla sivuilla käynyt, mutta sieltä lähtenyt kävijä tuodaan takaisi suorittamaan esimerkiksi ostoprosessi loppuun.

Retargeting-mainosten avulla voidaan tehdä paljon muutakin. Retargeting mainoksille hyviä kohderyhmiä saa pikselin antaman datan lisäksi Facebook sivun tykkääjistä, Instagram sivun seuraajista, mainosvideon katsojista, postauksen tykkääjistä, mutta myös sähköpostilistasta! Näistä kaikista kannattaa ottaa kaikki hyöty irti, nimittäin nämä ihmiset tietävät sinut jo jollain tasolla.

 

Myy, mutta ei myyvästi

 

Allekirjoitan tämän täysin, varsinkin alkutaipaleella sorruin perustelemaan, kertomaan ja myymään tuotteita. 

Ja tähän törmään edelleen hyvin paljon; ensimmäinen mainos, jonka saan minulle uudelta yritykseltä, jonka joka toinen sana on ”alennus” tai ”osta”, ennemminkin työntää minut kauemmas kuin lähemmäs ostopäätöstä. 

Jos tiedän yrityksen jo entuudestaan, voi hyvinkin olla, että hyppään mainoksesta sisään ja ostan jotain. Niinpä jos tekee kylmä kohderyhmä mainontaa, tulee ottaa huomioon, että monet eivät välttämättä ole kuulleet sinusta aikaisemmin.

Silloin toimiva tapa tehdä hyvä ensivaikutelma on esimerkiksi brändivideon avulla. Sen jälkeen mainos voidaan esimerkiksi kohdentaa niille, jotka katsoivat 25% tai enemmän brändivideosta. 

Tai hyvä ensivaikutelma voi myös olla, että kertoo tuotteesta tai palvelusta ja siitä miten se auttaa asiakkaita – ilman että yrittää myydä sitä. On hyvä yrittää löytää asiakkaiden kipupisteitä ja tietää miksi he ostavat sinun tarjoamia tuotteita tai palveluita.

Testaa, testaa, testaa. Siitä kaikki lähtee liikkeelle ja siihen aina palataan. Mitä enemmän kokeilee, sitä enemmän dataa kertyy. Kertyneen datan perusteella voidaan tehdä tärkeitä linjauksia sen suhteen, mihn suuntaan mainontaa viedään.

 

Niko Alhonen

 

Voisiko PILAR auttaa sinua Facebook -mainonnan kanssa ja kasvattamaan yrityksesi myyntiä? 

Olemme tehneet yhteistyötä monien verkkokauppa & info-tuote yritysten kanssa ja auttaneet niitä skaalaamaan myyntiä aggressiivisesti, mutta ennen kaikkea tuloksekkaasti. 

Yrityksesi voisi olla suhteessa samanlainen kuin nämä, ja voimme taata, että käyttämättä jäävää potentiaalia on paljon, joka odottaa ottamista mukaan peliin! 

Me Pilarilla autamme niin start-uppeja kuin jo vakiintuneitakin verkkokauppoja sekä info-tuote asiakkaita Suomessa sekä kansainvälisesti hallitsemaan sosiaalisen median mainonnan, ja sen avulla erottumaan kilpailijoistaan sekä luomaan kymmenillä ja sadoilla tuhansilla lisää myyntiä kuukausittain. 

Haluatko asiantuntijoidemme analysoivan teidän some-mainonnan nykytilanteen ja kertomaan tarkalleen, mitä tulisi tehdä, jotta se voisi olla entistä tuloksekkaampaa? 

=> Varaa aika ilmaiseen strategiaistuntoon